Man holding stomach uncomfortably due to trapped wind

Leczenie wzdęć

Utrzymuj równowagę: Spożywanie regularnych posiłków sprawia, że twój układ trawienny wchodzi w nawyk, co z kolei sprawia, że proces trawienia przebiega sprawniej.

Unikaj potraw nasilających powstawanie gazów: Niektóre składniki pokarmowe prowadzą do powstawania większej ilości gazów w układzie trawiennym, jak choćby niesławna już fasolka. Warzywa takie jak kapusta, kalafior, kiełki, rzepa i por również są znane ze swoich właściwości gazotwórczych. Potrawy bogate w tłuszcze oraz jajka znane są z wytwarzania gazów o brzydkim zapachu.

Zrelaksuj się: Posiłki powinny być spożywane w atmosferze rozluźnienia, ponieważ napięcie nerwowe może prowadzić do problemów trawiennych. Stres może ponadto prowadzić do połykania powietrza. Przed jedzeniem postaraj się wykonać kilka ćwiczeń oddechowych.

Zwolnij: Jedz wolno z zamkniętymi ustami, co pozwoli uniknąć połykania powietrza wraz z pokarmem. Postaraj się nie spieszyć podczas jedzenia i nie jeść w biegu. Popijanie posiłków, zwłaszcza napojami gazowanymi lub piwem, natychmiast prowadzi do wytworzenia gazów w żołądku, zwłaszcza jeśli napoje takie są zimne (niska temperatura w połączeniu z pęcherzykami gazu działa drażniąco na przeponę).

Kobieta zdejmująca Rennie Deflatine z półki

Więcej wskazówek, jak radzić sobie z wzdęciami:

  • Popijaj ciepłą wodą. Dodaj do niej kroplę olejku miętowego
  • Weź serię probiotyków
  • Pij herbatki ziołowe – te z rumianku, imbiru czy mniszka lekarskiego mają szczególne działanie uspokajające
  • Masowanie podbrzusza może pomóc w przesuwaniu gazów jelitowych
  • Spacer pozwoli grawitacji w pozbyciu się gazów z twojego ciała

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat gazów jelitowych? Dowiedz się więcej na temat objawów i przyczyn powstawania gazów jelitowych.

  • SAŁATKA Z QUINOA I JARMUŻEM
  • DORADA PIECZONA Z BATATAMI
  • PLACKI Z KASZĄ JAGLANĄ
  • TARTA ORKISZOWA Z WARZYWAMI
SAŁATKA Z QUINOA I JARMUŻEM

SAŁATKA Z QUINOA I JARMUŻEM

Quinoa, zwana inaczej komosą ryżową, jest bogatym źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Żelazo zawarte w komosie zapobiega niedokrwistości ciążowej, magnez natomiast przeciwdziała skutkom stresu. Dzięki zawartości witaminy E quinoa poprawia wygląd naszej skóry, włosów oraz paznokci, a jednocześnie pomaga w zdrowym rozwoju dziecka. Żurawina jako dodatek do sałatki nie tylko wyostrza jej smak, ale również korzystnie wpływa na układ moczowy kobiety, który w okresie ciąży jest szczególnie narażony na infekcje.

Dowiedz się więcej
DORADA PIECZONA Z BATATAMI

DORADA PIECZONA Z BATATAMI

Dorada to jedna z popularniejszych, ale mało docenianych ryb, szczególnie przez kobiety ciężarne. Ta morska ryba jest wyjątkowo lekkostrawna, a jej przygotowanie nie zajmuje dużo czasu. Jest bogata w kwasy omega–3, które są potrzebne do prawidłowego rozwoju wzroku i mózgu u Twojego dziecka. Dodatkowo dorada jako ryba morska zawiera w swoim mięsie naturalną sól. Kobiety w ciąży, które cierpią na nadciśnienie i obrzęki nóg, mogą spokojnie włączyć doradę do swojego menu, a podczas jej przygotowywania nie dodawać ani grama soli.

Dowiedz się więcej
PLACKI Z KASZĄ JAGLANĄ

PLACKI Z KASZĄ JAGLANĄ

Każda kobieta w ciąży choć raz doświadczyła bolesnych skurczów. Niestety jest to związane ze zmianami hormonalnymi oraz znacznie większym zapotrzebowaniem na potas. Jeśli skurcze stają się uciążliwe, warto codziennie zjeść chociaż jednego banana. W postaci jaglanych placuszków banan będzie jeszcze smaczniejszy i zdrowszy.

Dowiedz się więcej
TARTA ORKISZOWA Z WARZYWAMI

TARTA ORKISZOWA Z WARZYWAMI

Wiele przyszłych mam zastanawia się, czy w ciąży powinny ograniczać niektóre produkty spożywcze, aby nie wywołać u dziecka alergii lub nietolerancji. Prawda jest jednak zupełnie inna. Im więcej dostarczamy dziecku potencjalnych alergenów, tym większa szansa, że się na nie uodporni. A być może pokocha nawet te same smaki, co jego mama.

Dowiedz się więcej